View Full Version: Mari blaja bahasa jepun...

::Vearth:: ~ HenShin > Umum > Mari blaja bahasa jepun...


Title: Mari blaja bahasa jepun...
Description: bahasa dari negara matahari terbit...


chalice_iii - June 22, 2007 11:56 AM (GMT)
Sesapa yang ada bahasa jepun yang tak paham boleh la tya kat sini..hahaha...

all the best...

chalice_iii - June 22, 2007 12:21 PM (GMT)
sebab aku yang start topic ni so aku ada la skit nak kongsi ngan suma...

Minta Maaf = mcm slalu korg guna la Gomennasai / Gomen ja lagi satu sumimasen

Mandi = Shawa (ambik dari bahasa inggeris) slalu digunakan dalam ayat contohnya shawa o abiru(nak pegi mandi) abiru tu mcm perbuatan mandi , lagi satu ofuro jikan (masa mandi) so pki ayat mcm ni ofuro jikan desu yo(saya pegi mandi dulu)

Hensem = Kakkoi

p/s: aku pun tak berapa pandai sgt....so selamat mencuba ya...practice makes perfect... /no1

kamen - June 22, 2007 02:10 PM (GMT)
topik yg bgus /no1

kita bermula dgn asas ~~ Mari mengenal nombor
~ ni dr bahasa asal
hitotsu - satu
futatsu - dua
mittsu - tiga
yotsu - empat
itsutsu - lima
muttsu - enam
nanatsu - tujuh
yattsu - lapan
kokonotsu - sembilan
to - sepuluh

~ ni lak campuran dr bahasa cina
ichi - satu
ni - dua
san - tiga
shi atau yon - empat
go - lima
roku - enam
shichi atau nana - tujuh
hachi - lapan
ku - sembilan
ju - sepuluh

~ ni yg aku tau pon , ada lg aku tmbah /meow

teriterobozu - June 22, 2007 03:45 PM (GMT)
waa......sggh srnk melihat klhrn topik ini..!!! /Yeah

mmg brcdg nk blaja pn akn dtg..

alang2 ade org nk share ilmu kat cni..lehla blaja basic dlu..

/no1



wutedo - June 22, 2007 06:19 PM (GMT)
no jepun aku tau 2 jer..

Hachiroku dan ade gak orang sebut ichiroku

tu pun sebab tengok initial d /gg

chalice_iii - June 23, 2007 07:04 AM (GMT)
ni aku ada lagi satu...

Eigao = Senyum /gg
Eigao shite kudasai = Senyum la sikit... /gg

Anata = Sayang /luv

p/s: Eigao shite kudasai semua warga vearth.... /ok

when1019 - June 23, 2007 01:14 PM (GMT)
nombor-nombor yang kamen bgtau tu..senarai yg pertama digunakan untuk bilangan benda-benda..

contohnye...sebiji epal = ringo ga hitotsu

*epal = ringo

chalice_iii, betul ke anata = sayang /luv ?
setau aku anata = awak ..

wutedo - June 23, 2007 02:53 PM (GMT)
aku ada tgk dalam anime ade org pompuan bahasakan laki dia "Anata" aku rasa dua-dua makna boleh guna tapi bergantung pada situasi kot....aku agak je ni

kamen - June 23, 2007 05:52 PM (GMT)
aku setuju ngan wutedo..ada dua maksud yg berlainan /ok

anata - awak
anata - sayang

tp digunakan dlm waktu yg berbeza la..

when1019 - June 24, 2007 05:07 PM (GMT)
ok..dapat ilmu baru..tenkiu...

lagi perkataan baru..

*shumi = hobi

kalu nak tanye what's your hobby? dalam nihon-go, anata no shumi wa nandeska?

* nihon-go = bahase jepun

chalice_iii - June 24, 2007 06:59 PM (GMT)
CODE
chalice_iii, betul ke anata = sayang ?
setau aku anata = awak ..


Gomennasai /sry ...btl la Aata tu ada dua maksud...hehehe

utk sesapa yang nak balik memana...pakai ayat ni

Saki ni kaerasate kudasai = saya balik dulu
ja ne = bye
ja mata = ok bye (balas kepada org yang ucap ja ne)

-----------------------------------------------------------------------

Ohayou = Selamat pagi
Konichiwa = Selamat petang

/no1 /no1

ultraman - June 25, 2007 01:31 AM (GMT)
QUOTE (chalice_iii @ Jun 25 2007, 02:59 AM)
CODE
chalice_iii, betul ke anata = sayang ?
setau aku anata = awak ..


Gomennasai /sry ...btl la Aata tu ada dua maksud...hehehe

utk sesapa yang nak balik memana...pakai ayat ni

Saki ni kaerasate kudasai = saya balik dulu
ja ne = bye
ja mata = ok bye (balas kepada org yang ucap ja ne)

-----------------------------------------------------------------------

Ohayou = Selamat pagi
Konichiwa = Selamat petang

/no1 /no1

konichiwa tue bkn SELAMAT PAGI ker?? /hmm

wutedo - June 25, 2007 03:16 AM (GMT)
Ohayo - Selamat pagi
Konichiwa - Selamat Tengahari/petang
Konba wa - Selamat petang/malam sebelum tidur
Oyasumi Nasai - Selamat malam/dah nak tido

ultraman - June 26, 2007 01:58 AM (GMT)
oo..gitu rupenyer... /Phew1

chalice_iii - June 27, 2007 05:59 AM (GMT)
hahaha..bgs la ko ultraman...jgn malu2 bertanya ya... /no1

wutedo - June 27, 2007 06:25 AM (GMT)
Ayat jepun yang pernah aku guna untuk ngorat /ok


hayaku hayaku watashi ni aini kite hayaku hayaku watashi wo mukaeni kite
Maksudnya :Cepatlah cepatlah bertemu denganku cepatlah cepatlah hadir dalam hidupku


oyasuminasai,konya mo yume de aou ne

Maksudnya : Selamat malam, moga-moga kita bertemu dalam mimpi malam ini

itsu demo egao wa wasurenai
Maksudnya : Aku takkan lupa senyumanmu

/meow

kamen - July 1, 2007 08:30 AM (GMT)
Carta Waktu

Pukul 1.00 - ichi-ji
Pukul 2.00 - ni-ji
Pukul 3.00 - san-ji
Pukul 4.00 - yo-ji
Pukul 5.00 - go-ji
Pukul 6.00 - roku-ji
Pukul 7.00 - shichi-ji
Pukul 8.00 - hachi-ji
Pukul 9.00 - ku-ji
Pukul 10.00 - ju-ji
Pukul 11.00 - ju-ichi-ji
Pukul 12.00 - ju-ni-ji

kalu (1/2 jam) perlu tambah han
cth : pukul 1.30 - ichi-ji-han

chalice_iii - July 8, 2007 05:32 PM (GMT)
Ore Sanjou....!!!!

hahaha dialog dalam KR Den-O

maksud i'm appear...saya muncul...

kamen - July 24, 2007 11:42 AM (GMT)
Hari-Hari Dlm Seminggu

Isnin - getsyyobi
Selasa - kayobi
Rabu - suiyobi
Khamis - mokuyobi
Jumaat - kinyobi
Sabtu - doyobi
Ahad - nichiyobi

dan last kyuubi..ni dlm naruto ja /meh

ultraman - August 7, 2007 02:02 AM (GMT)
aku ada skit ilmu,aku tau pun dari sebuah buku kecil yg bertajuk "Everyday Japanese"..aku tau skit2 bahasa jepun pun dr buku kecik nie..ari ne kita belajar pasal:

BERTUNANG - kon.yakuchu no

1. Adakah mereka sudah bertunang?
Karera wa kon. yakuchu desu ka?

2. Adakah awak sudah bertunang?
Kon.yakuchu shite irasshaimasu ka?

3. Saya sudah bertunang
Watashi wa kon.yaku shite imasu

4. Saya belum bertunang
Watashi wa ko.yaku shite imasen

5. Mereka sudah bertunang
Karera wa kon.yaku shite imasu

6. Kami sudah bertunang
Watashitachi wa kon.yaku shite imasu

ps:selamat belajar...Watashi wa ko.yaku shite imasen /shy

mamamia - September 11, 2007 08:33 AM (GMT)
ps:selamat belajar...Watashi wa ko.yaku shite imasen ani_shy.gif


oo..ultraman belom bertunang lagi..heheh /heh

ultraman - September 12, 2007 01:09 AM (GMT)
ari nie kita belajar lagi bahasa jepun..kata ari nie adalah COME

1. Where do you come from?
O-kuni wa dochiro desu ka?

2. Come again!
Mata dozo!

3. Come back!
Modotte kina-sai!

4. Come back soon!
Hayaku kaette irasshai!

5. Come down!
Orite kinasai!

6. Come here!
Oide nasai!

7. Come in!
O-hairi kudasai!

8. Come on(hurry)!
Sa sa!

9. Come quickly!
Hayaku irasshai!

ps:harap semua berpuas hati ngan pelajaran ari nie /no1

mamamia - September 12, 2007 02:54 AM (GMT)
Ultraman sensei!!

Kalau PERGI TAK KAN KEMBALI macam mana lak dalam bahasa jepun??

tafahna2005 - September 12, 2007 10:42 AM (GMT)
pergi xkembali dlm bahse jepun ialah "Koci Koci.."
mama pegi mane?lame xnmpk batang spek..

mamamia - September 13, 2007 12:35 AM (GMT)
Orang jepun pun ade buat kuih koci ek?ade jek mama,saje je main nyorok2, low profile le katakan,hehehe /heh




* Hosted for free by zIFBoards